אוק 22 2017

איך חוזרים לשגרה אחרי החגים?

מיומנה של משפחת ADHD

אחרי החגים שמח לנו. בוקר ראשון הוא בוקר קשה.

איכשהו הצלחנו לשלוח את כולם למסגרות בזמן.

נותרו עוד 8 חודשים כאלה וזהו. יש!

סיכום ביניים: אף אחד בבית לא מצליח עדיין לקום בבוקר כמו שצריך,

טרם הצלחנו להחזיר את הילדים להרגלי השגרה (מי זוכר מהם היו בכלל?)

וכבר חזרנו הביתה לחופשות חגי תשרי,

כולם שכחו איך מכינים מערכת כאילו מעולם לא היו בבית הספר בעבר ומעל 

ראשנו רובצת עננת הפיקוח על שיעורי הבית. (למי יש כוח לעוד שנה כזאת?)…

עוד לא התארגנו עם הארוחות, ההסעות, המטלות. עדיין לא ברור מי הולך 

לאיזה חוג ומתי, אבל אנחנו משחררים צ'קים ומגהצים כרטיס אשראי

בקצב שיא. הילדים מצליחים לזכור איך קוראים (כמעט) לכל המורים

שלהם, אבל אנחנו רחוקים מלהבין מי נגד מי ובקיצור, סופרים את 

הימים עד לחנוכה.

לא התקנתי מצלמות נסתרות בבתים שלכם, אני פשוט שומעת מכם

בשיחות הטלפון ובמיילים. אז אני כותבת לכם היום כדי להזכיר:

היו נחמדים עם עצמכם, כי אתם לא לבד.

עם החזרה המלאה לשגרת הלימודים, מתעוררות מחדש השאלות

שלכם לגבי התארגנות בוקר, סביב הכנת שיעורי הבית

ו"של מי האחריות על המטלות שלהם בכלל?".

התשובות לשאלות האלה מתחילות ביצירה והטמעה של עוגנים,

שהם 3 הנקודות במהלך היום, שחוזרות על עצמן בשגרת החיים,

סביבן אנו בונים את ההתנהלות שלנו .

אני מדברת כמובן על בוקר, צהריים וערב.

המטרה היא לבנות סביב כל עוגן סדר פעולות קבוע 

שחוזר על עצמו מדי יום, שקיימת לגביו ודאות מוחלטת.

להגיע למצב שאין צורך לנהל לגביו משא ומתן יום יומי מתיש.

שגרת העוגנים הזאת חוסכת לכולם המון מאבקים ואנרגיה

לאורך כל השנה.

אלא 4 העקרונות להטמע נכונה של העוגנים בשגרת המשפחה:

1. סדר הפעולות נקבע בשיתוף הילדים שלכם, בהתאם לצרכים שלהם.

 (כל ילד והסדר הנכון עבורו). הימנעו מ"להנחית" על הילדים את הסדר

שנכון לכם, שתפו אותם בשיקולים שלכם והקשיבו להצעותיהם. כך

תסייעו להם להכיר את עצמם ולקחת אחריות עם חייהם. וכמובן גם

תזכו לשיתוף פעולה הרבה יותר גדול.

לדוגמה: העוגן – החזרה מבית הספר. מהם הדברים שצריך לעשות?

לשטוף ידיים, לאכול, להכין שיעורי בית, להוציא את הכלב, לאסוף את

האחות הקטנה מהגן… נתייעץ עם הילד לגבי סדר הפעולות הקבוע

שמתאים לו ונקבע:

מגיע הביתה ב14:30

1. לשטוף ידיים,

2. אוכל,

3. 15:00 שיעורים ,

4. חופשי,

5. 16:00 להוציא את האחות מהגן ,

6. חוג או חופשי בהתאם ליום.

אבל, אם ילד שנוטל ריטלין יודע שאינו רעב עם הגעתו הביתה,

נקבע אתו אולי סדר פעולות אחר:

1. להוציא את הכלב,

2. לשטוף ידיים,

3. שיעורי בית,

4. אוכל,

5. חופשי

2. סדר הפעולות הוא קבוע וחוזר על עצמו בקפידה כל יום, ללא פשרות

 (אלא במקרים חריגים כמובן… אתם מבינים למה הכוונה). אחת הטעויות

הכי נפוצות של הורים היא לקבוע סדר פעולות מסוים עם הילדים ו"לשבור"

אותו על בסיס יום יומי. (אמא, רק היום אני אלך ליואב קודם… אמא, רק משחק

אחד ואני בא…). אנא מכם, תנו לעצמכם ולילדים שלכם סיכוי אמיתי ללמידה.

יום-יומיים של עמידה בסדר שקבעתם אינם מספיקים. הקפידו על הסדר לפחות

במשך שבועיים-שלושה על מנת לבחון אם זה עובד. גם אם באמצע קרה

שהסדר שובש, אל תרימו ידיים. המשיכו למחרת עם הסדר שנקבע.

3. ערכו חזרה "על יבש" של הפעולות

בבוקר לפני בית הספר (או בצהריים, כשהילד חוזר הביתה),

הכינו את הילדים לקראת העוגן הקרוב. הכנה מקלה עליהם בהתמודדות

וגם יוצרת מחויבות ולקיחת אחריות מצד הילדים.

4. חזקו את הילדים (ואת עצמכם!) על קיום סדר הפעולות שנקבע

זה לא מובן מאליו עבור הילדים שלכם לעמוד בסדר הפעולות סביב

העוגנים שלהם בהצלחה. הדבר כרוך במאמץ מכוון ולכן, חיוני לחזק

את כולם על ההתנהגות הרצויה. בנוסף על כך, החיזוק מאפשר לכם

"לראות" בפועל שהדברים עובדים ולהציג תמונה אובייקטיבית ומדידה,

במקום להסתמך על תחושות (נראה לי שזה עבד בהתחלה, אבל לא יודעת

איך ומה קרה שם… הדברים איכשהו הלכו לאיבוד…).

את אותם העקרונות כדאי כמובן ליישם סביב עוגן הבוקר ועוגן הערב.

ההמלצה שלי, התחילו מעוגן אחד, לגביו אתם מרגישים שיהיה לכם

הכי קל ליישם. אז קדימה. כל יום הוא האידיאלי להתחיל!

פעלו לפי 4 העקרונות וספרו לי איך זה עובד עבורכם.

שתהיה לכולנו חזרה חלקה לשגרה והמשך שנת לימודים

רגועה ומוצלחת.

מיכל

עדיין אין תגובות

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות